Definitions of Curriculum
1. 1. Venable,
Tom C. 1958. Patterns in Secondary School
Curriculum. New York: Harper ____.& Brothers
By
the sociological foundations of the curriculum
is meant those concepts of the relationship o the school to the society; the
school as a unique social institution, the role of the school in the
socialization of the individual, and the part of the school play in leading and
following the existing social order.
The
english curriculum includes all those experiences which are
pointed toward the development of the communicative skills and the language
arts.
2. 2. Kelly, A.V. 2004. The Curriculum Theory and Practice;Fifth Edition. London: SAGE
Curriculum is a term which is used with several meanings and a number of different definitions of it have been offered, so that it is important that we establish at the beginning what it should be taken to signify throughout this book, and, perhaps more importantly, what it should not be taken to mean.
https://unsplash.com/photos/N_aihp118p8
3. 3. Prof.
Dr.S. Nasution, M.A. 2008. Asas – asas
Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara
Definisi
kurikulum dari Webster tahun 1856 artinya adalah :1. A race
course; a place for running; a chariot.2. a course in general; applied particulary
to the course of study in a university” Jadi
definisinya adalah suatu jarak yang harus ditempuh oleh pelari atau kereta
dalam perlombaan, dari awal sampai akhir. Kurikulum juga berarti chariot yaitu
semacam kereta pacu pada zaman dahulu, yakni suatu alat yang membawa seseorang
dari “start” hingga “finish”.
Definisi
Kurikulum dalam kamus Webster tahun 1955 adalah “a. A course esp.
A specified fixed course of study, as in a school or college, as one leading to
a degree. B. the whole bodyof courses offered in an educational institution, or
department there of-“, artinya kurikulum
digunakan untuk pendidikan dan pengajaran. Yakni sejumlah mata pelajaran di
sekolah atau dalam mata kuliah di perguruan tinggi, yang harus ditempuh untuk
mencapai suatu ijazah atau tingkat.
Kurikulum juga berarti keseluruhan pelajaran yang disajikan oleh suatu
lembaga pendidikan
4. 4. Prof.
Dr. Nana Syaodih Sukmadinata. 2004. Pengembangan
Kurikulum; Teori dan Praktik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Kurikulum
merupakan suatu rencana yang memberi pedoman atau pegangan
dalam proses kegiatan belajar mengajar. Kurikulum bukan hanya merupakan rencana
tertulis tetapi sesuatu yang fungsional yang beroperasi dalam kelas, yang
memberi pedoman dan mengatur lingkungan dan kegiatan yang berlangsung di dalam
kelas.
Menurut
Beauchcamp (1968, hlm,6) “A curriculum is a written document
which may content many ingredients, but basically it is a plan for the
education of pupils during their enrollment in given school.”
5. 5. M.
IT, Dr. Munir. 2008. Kurikulum Berbasis
Teknologi Informasi dan Komputer. Bandung :Alfa Beta.
Kurikulum
sebagai rencana pembelajaran di dalam sekolah yang mencakup
sejumlah mata pelajaran yang ditawarkan oleh suatu lembaga pendidikan yang
harus ditempuh ataupun dipelajari peserta didik di sekolah atau perguruan
tinggi untuk memperoleh ijazah tertentu.
Hilda
Taba mendefinisikan kurikulum sebagai rencana belajar
dengan mengungkapkan bahwa curriculum is a plan for learning.
0 komentar:
Posting Komentar